Na diaľnice treba využiť najprv peniaze v programe Doprava

Na diaľnice treba využiť najprv peniaze v programe Doprava
Foto: SITA/Tomáš BenedikovičBRATISLAVA

Slovensko má na výstavbu diaľnic najprv vyčerpať na tento účel určené prostriedky v Operačnom programe Doprava (OPD) pre súčasné sedemročné programovacie obdobie 2007 až 2013. Až následne môže požiadať o presunutie ďalších peňazí na diaľnice v rámci spomínaného programu a potom aj z iných programov, kde nebudú iné zdroje plne využité. Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH) považuje za dôležité rozumne nakladať s eurofondmi, aby sme neprišli o prostriedky, ktoré by pri neschopnosti čerpať v iných programoch boli premrhané.

"Neznamená to nič definitívne. Znamená to proces, ktorý má isté pravidlá, podmienky, ale aj dôležitú súvislosť, že európska štrukturálna pomoc slúži krajinám na modernizáciu," povedal Figeľ po stredajšom zasadnutí vlády. Ministerstvo dopravy podľa neho rokuje s komisiou na technickej úrovni o základných úsekoch D1, aby boli uznané a financované na úrovni minimálne 700 mil. eur. Ministerstvo, uviedol ďalej Figeľ, neuvažovalo o presune peňazí určených pre železnice na výstavbu diaľnic, išlo o prostriedky z integrovaných dopravných systémov. Minister dopravy tým reagoval na obvinenia poslanca parlamentu a exministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer-SD), že vláda klame o možnosti realokácie peňazí na diaľnice z iných operačných programov i vnútri samotného programu Doprava.

List Dirka Ahnera k žiadosti o presun eurofondov

Generálny riaditeľ Generálneho riaditeľstva Európskej komisie (EK) pre regionálnu politiku Dirk Ahner poslal koncom marca ministrovi Figeľovi list, z ktorého je podľa Vážneho zrejmé, že žiadne presuny nebudú možné a preto vyhlásenia o realokáciách sú ďalším podvrhom tejto vlády.Dirk AhnerFoto: yasni.de Pre Brusel nie je v súčasnosti prijateľný návrh nahradenia zdrojov určených napríklad pre výskum a vývoj, sociálnu inklúziu, reformu školstva a digitálnu spoločnosť.

"Len po dôkladnom vyhodnotení projektov, ktoré je možné realisticky prezentovať a implementovať v programovacom období, by bolo prípustné zvažovať možné realokácie v rámci OPD ako druhý krok. V takomto prípade ale nemôžu byť uskutočnené presuny zo zdrojov už určených pre železnice, keďže rovnováha medzi železničnou a cestnou infraštruktúrou je dôležitá pre udržateľný rozvoj," uvádza sa v liste Ahnera. Vážny v stredu poskytol preložené citáty z obsahu tohto listu médiám. Ak sa jasne preukáže, že súčasné zdroje v programe Doprava, vrátane akýchkoľvek dostupných zdrojov, nebudú stačiť na dokončenie prioritných úsekov diaľnice D1 v potrebnom časovom období, bude podľa listu možné uvažovať o presune peňazí zo slabšie využívaných programov, v ktorých je riziko, že prepadnú.

Vážny vyhlásil, že ministerstvo dopravy by malo najprv vypracovať jasný plán prípravy a výstavby diaľnic.Ľubomír VážnyFoto: SITA Ten ukáže, či bude schopné čerpať peniaze z eurofondov. Ak však minister Figeľ predloží program výstavby diaľnic, kde bude počítať s vnútorným presunom prostriedkov programu Doprava, bude podľa jeho predchodcu nedôveryhodný. Figeľ potvrdil, že program výstavby diaľnic predloží do vlády ešte v tomto mesiaci. "Finalizujeme celý projekt a zároveň ho spájame s niektorými ďalšími zámermi, aby sa výstavba diaľnic a modernizácia železníc prepájali aj v intenzite využitia," dodal s tým, že treba presunúť viac najmä nákladnej dopravy z ciest na železnice.

Za zastavené PPP úseky na D1 na Slovensku neexistuje dnes riešenie, tvrdí Vážny

Vláda chce podľa neho nahradiť 4,2 mld. eur, koľko mala stáť samotná výstavba úsekov D1 cez dva balíky PPP, fiktívnym presunom z eurofondov, čo však EK zastavila. Z celkovej alokácie zdrojov na diaľnice a rýchlostné cesty v objeme 1,8 mld. eur, pokračoval bývalý minister dopravy, je zakontrahovaných 700 mil. eur a voľných tak zostáva 1,1 mld. eur. Táto suma podľa Vážneho nemôže nahradiť potrebné stavebné náklady na úseky D1.

Figeľ pripomenul, že Vážny ako minister sa zameral na predražené PPP projekty namiesto toho, aby zabezpečil financovanie diaľnic z eurofondov.Ján FigeľFoto: SITA/Diana Černáková Čerpanie zdrojov v Operačnom programe Doprava podľa súčasného ministra dosahuje takmer 20 %. Výstavbu diaľnic nechce rezort dopravy financovať iba z eurofondov a štátneho rozpočtu, ale aj z iných zdrojov, napríklad využitím pôžičiek či prostriedkov druhého dôchodkového piliera cez diaľničné dlhopisy alebo výnosov z lepšie nastaveného mýta. "Dnes je v mínusovom salde, ale v budúcnosti by malo slúžiť ako jeden zo základných zdrojov na výstavbu a údržbu diaľnic," dodal Figeľ. Slovensko má podľa neho už otvorenú základnú pôžičku na financovanie výstavby diaľnic od Európskej investičnej banky (EIB) s účasťou štátneho rozpočtu. "V tomto projekte je zatiaľ pripravených zhruba 900 mil. eur a EIB je pripravená aj na ďalšie rokovania," dodal Figeľ.

© WEBNOVINY

pošli na vybrali.sme.sk
Súvisiace články:
SaS nepodporí účasť SR v eurovale 2
Strana Sloboda a Solidarita (SaS) pri hlasovaní v slovenskom parlamente nepodporí účasť Slovenska v európskom stabilizačnom mechanizme (tzv. eurovale 2). Na tlačovej besede to uviedol predseda strany
Začal tender na stavebný dozor pri stavbe D1 Fričovce-Svinia
Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. vyhlásila verejnú súťaž na činnosť stavebného dozoru pre výstavbu vyše 11-kilometrového úseku diaľnice D1 Fričovce - Svinia. Predpokladaná cena za výkon činnos
Svetová banka prognózuje SR postupné zrýchľovanie rastu
Slovensko by malo zostať medzi lídrami nových členských štátov Európskej únie (EÚ10) v hospodárskom raste. Vyplýva to zo štúdie Svetovej banky, podľa ktorej by slovenská ekonomika mala v tomto roku st
Súd odmietol ochrániť Tipos pred veriteľmi
Okresný súd Bratislava I odmietol národnú lotériovú spoločnosť Tipos chrániť pred veriteľmi. Podľa informácií zverejnených v obchodnom vestníku totiž návrh Tiposu na povolenie reštrukturalizácie firmy
Yahoo v prvom kvartáli zarobila 17 centov na akciu
Internetová spoločnosť Yahoo Inc svojím ziskom za prvý štvrťrok prekonala očakávania analytikov. Firma za január až marec dosiahla čistý zisk 223 mil. USD čiže 17 centov na akciu. V rovnakom kvartáli

Kurzový lístok ECB

Britská libra 0.7508 16.63 %
Získajte najvýhodnejší kurz >>

Škola investora

vyznamne-rizikaMnoho investorov považuje dlhopisy za bezpečnú formu investovania. To ale ešte neznamená, že investor nepodstupuje žiadne riziká a že o peniaze...
ako-zarobit-na-poklese-s-etfPred pár rokmi, keď ešte neexistovali ETF to mali investori ťažké. Ak niekto predpokladal pokles akciových trhov a chcel na tom zarobiť mal iba...
byci-trend-dluhopisu-konci-vyplati-se-jesteAlokace části svých finančních prostředků do dluhopisových instrumentů, především do amerických státních dluhopisů a do jiných aktiv se...