Prevzatie mobilnej divízie Nokie Microsoftom má hneď trojaký rozmer. Po prvé, pre Nokiu je to určite dobrý obchod. Pre Microsoft to ale naopak môže byť cesta do pekiel. A pre BlackBerry to môže znamenať, že jeho jedinou devízou je portfólio patentov.
Výhra pre Nokiu
Nokia ešte nedávno zastávala pozíciu najväčšieho výrobcu mobilných telefónov na svete. Od roku 2007 to však išlo s jej mobilnou divíziou z kopca. Jej prevádzkový zisk sa prepadol zo 7,7 miliardy eur až na mínus 1,1 miliardy eur v roku 2012. Čo bolo príčinou? Predovšetkým chvíle, kedy Apple predstavil svoj prelomový a prvý skutočný smartfón iPhone, ktorý zákazníkov doslova nadchol.
Následne vystriedal Nokiu v čele lídra trhu juhokórejský Samsung, ktorý ponúkol kompletnú sadu dobrých smartfónov bežiacich na platforme Android od Googlu. Zákazníci Samsungu si mohli vyberať naprieč všetkými cenovými kategóriami a Nokia utrpela straty na všetkých frontoch. Nedokázala sa totiž prispôsobiť. A keď sa nejaké zviera nedokáže v prírode prispôsobiť, umiera.
Predstavenstvo Nokie urobilo správnu vec, keď kývlo na najlepšiu možnú dohodu s ohľadom na zostupnú krivku svojho podnikania. Vývoj ceny akcií, ktoré razom stúpli o 40 percent, to len potvrdzuje. Microsoft zaplatí Nokii za divíziu mobilných zariadení a služieb celkom 5, 44 miliardy eur, čím zhltne 32 tisíc jej zamestnancov, rad patentov, značku Nokia aj výrobu samotných mobilov.
Pre Nokiu ide o veľmi výhodný obchod, pretože sa zbaví svojej mobilnej odnože ešte predtým, než so sebou stiahne dole aj ďalšie divízie. Predovšetkým ak vezmeme do úvahy, že prevádzkový zisk mobilnej sekcie Nokie stále nie je na dohľad čiernym číslam. Dohoda tak znižuje obchodné a finančné riziko tejto spoločnosti a najlepšie z nej vychádzajú držitelia firemných dlhopisov.
Môže sa vôbec Nokia dlhodobo zmýšľajúcim investorom vyplatiť? Fínska firma pred mesiacom odkúpila zvyšný podiel vo svojom spoločnom podniku so Siemensom, ktorý sa zameriava na výrobu vybavenia pre mobilné siete. Spolu s odpredajom svojej mobilnej divízie má teraz Nokia nakročené trochu iným smerom ako v minulosti. V súčasnej chvíli je tak veľmi ťažké odhadnúť budúce zisky a potenciál novej stratégie v pomere k vloženému kapitálu. Tým pádom nie je práve jednoduché ani jej oceňovanie. Vieme len to, že biznis spojený so sieťami nedokáže generovať plusový prevádzkový zisk a že celé prostredie je extrémne konkurenčné a musí si vystačiť s nízkymi maržami. Nokia už svoj diel práce odviedla. A aj keď boj ešte môže pokračovať, Nokia je už teraz víťazom.
Microsoftu ušiel vlak
Navonok vyzerá dohoda s Nokiou pre Microsoft výhodne, pretože bude mať kontrolu ako nad softvérom, tak aj hardvérom. To by mohlo Microsoft konečne priblížiť k tomu, že si zopakuje predchádzajúce kroky Applu. Ale je toto pre Microsoft tá správna cesta?
Microsoft je tradične firmou, ktorá sa na hardvér nesústreďuje. Vybudovanie dobre fungujúceho spojenia hardvéru a softvéru bude dosť zložité. Práve tu narážame na to, prečo je firemná kultúra Applu tak unikátna. Napríklad stratégia Googlu v oblasti mobilného priemyslu nápadne pripomína stratégiu Microsoftu v časoch, kedy trhu vládli osobné počítače. Tzn. vybudovať skvelý softvér a masovo ho dodávať všetkým možným výrobcom hardvéru. Táto stratégia by bývala parádna aj pre Microsoft, ale jeho vlak už dávno ušiel.
Pri pohľade do literatúry aj minulosti vždy narazíme na jednu vec: väčšina akvizícií nedokázala naplniť pôvodné očakávania. Stavím sa, že to bude aj prípad Microsoftu. Nebude ľahké začleniť 32 tisíc zamestnancov, ktorí predtým boli hrdí na to, že mohli pracovať pod Nokiou. Tí teraz totiž musia prijať svoju porážku a nechať sa prehltnúť veľkou americkou korporáciou. Ich morálka pravdepodobne nebude práve vysoká a Microsoft sa bude musieť veľmi rýchlo zorientovať. Jeho Windows Phone sa totiž nepredáva tak, ako si manažéri predstavovali, a ani predajné čísla Nokie nie sú nijako ohromujúce. Nokii sa už nepodarilo nalákať zákazníkov späť, aby od svojich smartfónov značky Apple a Samsung prešli pod jej krídla.
Microsoft bude musieť urobiť veľký kus práce, aby zvrátil osud novej mobilnej divízie, odôvodnil svoj nákup a zaistil si prijateľnú návratnosť investovaného kapitálu. Doba ľahko dostupných peňazí v oblasti smartfónov už je dávno preč, trh medzitým stačil dozrieť. Preto skôr predpokladám problémy spojené so začleňovaním Nokie, jej zoštíhlením a ďalšími inováciami. A očakávam opačný prípad. V dôsledku tak možno Microsoft bude ešte rád, že sa Nokie zbavil.
Zraniteľné BlackBerry
Potom, čo Microsoft prevzal Nokiu pod svojou nadvládu, už neexistuje žiadny známy záujemca o mobilnú divíziu BlackBerry. Táto firma sa pritom ocitla v nezávideniahodnej situácii a má stále menej príležitostí k úsmevu. Microsoft ju určite nekúpi. Google sa vydal úplne odlišnou cestou ako Apple. A nulový záujem sa predpokladá aj zo strany Samsungu.
Problémom BlackBerry je, že využíva vlastný operačný systém. A svet chytrých telefónov si medzi sebou rozobrali firmy Google, Apple a Microsoft. Žiadny iný hráč na trhu BlackBerry nechce, pretože by to znamenalo opustiť svoj operačný systém a prijať iný a nie príliš populárny.
Jeden z členov predstavenstva BlackBerry navyše nedávno naznačil, že sa spoločnosť možno bude musieť vzdať svojho mobilného biznisu a začať vyplňovat medzery na trhu. V tom s ním súhlasím, ale v takom prípade by musela opustiť firemný sektor, pretože ten si vyžaduje plné zvládnutie produkcie hardvéru. Aby firma mohla podporiť návratnosť vloženého kapitálu, mala by sa zamerať čisto na dátové siete a ich bezpečnosť.
Autor: Peter Garnry | stratég akciových trhov | www.saxobank.sk
Britská libra | 0.8711 | 3.28 % |